Как повлияват социалните мрежи върху избирателната активност през годините?
Дигиталният свят е част от ежедневието на всеки съвременен човек и мнозина вярват, че той е създаден, за да ни забавлява и улеснява забързания ни начин на живот с информацията, която можем да получим „с един клик“.
Истината е, че социалните мрежи не са просто информативен източник и свободно време да излезеш от работния си ритъм, те са ключов инструмент за влияние върху нашите решения. Съзнанието ни получава редица „атаки“ от взети решения от някого другиго, а ние ги приемаме за наши лични убеждения, защото се асоциираме с дадена ситуация.
Така животът, който прекарваме в дигиталния свят, се оказва дори по-влиятелен от реалните ни решения извън мрежата. А присъствието ни в социалните мрежи дава възможност на изкуствения интелект да се обучава и разраства ежедневно, което прави влиянието му върху нас още по-голямо. Дори да си мислим, че това не е така, защото имаме своя личен избор, проучванията показват, че няма по-ефективен маркетингов подход от дигиталния заради възможността от множество импресии през различни канали.
В днешно време е много лесно да споделим мнението си за локация, човек, бизнес или продукт и да повлияем на редица хора благодарение на социалните мрежи. Ние самите биваме повлияни или окуражени за избора си на нов автомобил, локация за вечеря, марка за аксесоари и дори политическа партия – както в положителен, така и в отрицателен аспект.
Дали обаче всеки може да повлияе със своето мнение? Истината е, че ние се влияем от тези, които имат влияние.
Именно заради това през последните години политическите предизборни кампании не са само няколко месеца. Те са дълъг процес на изграждане на личностно влияние през социалните мрежи, защото обществото е склонно да се довери на този, когото познава в дигиталния си живот. Вие може да не познавате в реалния живот човека и неговите истински намерения, но ще се повлияете от това, което той споделя и иска да ви покаже.
Представете си, че дигиталните мрежи работят като машина, която се задвижва от човешките реакции. Именно те са скоростта на разпространение на информацията. Влиянието върху избора на партия чрез социалните мрежи може да е също толкова успешно, колкото манипулирането на изборния глас в България. В този бързоразвиващ се технологичен свят политическите личности, които искат светлината да бъде в техния двор, имат възможност чрез психологически похвати да разрушат нечий имидж или да го изградят. Подобно на платените статии в популярни български вестници, платените интервюта и платените билбордове, в дигиталния свят рекламата е платена чрез човешкия фактор: хора, които споделят своето мнение и имат влияние върху нас, или дори обикновени потребители, които изказват платеното си мнение безброй пъти.
Събитията от последните месеци показаха как работи това платено влияние. Мнозина от работещите за партиите на статуквото се обединиха около целта си за тоталното дискредитиране на единствената опозиционна партия. Внушенията от влиятелни блогъри и публични личности променяха обществената нагласа. Използването на основното предимство на социалните мрежи и дигитализацията, а именно светкавично бързото разпространение на информация през различни канали, даде възможност за осветляване на манипулираната информация.
Социалното влияние в дигиталния свят, много често финансово подплатено, за да защитава нечии интереси, води битка за надмощие с критичното мислене на всеки един от нас.
Нека не забравяме, че имаме възможност да докажем своя личен избор. Като увеличим реалното си влияние и то вземе превес над платеното.
Коментари